UTVECKLAR KUNSKAPERNA

Människans skelett
Människans skelett
1. Pannben os frontale
2. Hjässben os parietale
3. Tinningben os temporale
4. Nackben os occipitale
5. Okben os zygomaticum
6. Överkäksben maxilla
7. Underkäksben mandibula
8. Halskota vertebrae cervicales
9. Näsben ossa nasalia
10. Bröstben sternum
11. Överarmsben humerus
12. Armbågsben ulna
13. Strålben radius
14. Ländkotor vertebrae lumbales
15. Höftben os coxae
16. Korsben os sacrum
17. Lårbenshuvud caput femoris
18. Lårben os femoris
19. Knäskål patella
20. Skenben tibia
21. Vadben fibula
22. Stora trochanter tronchanter major
23. Inre lårbenskondyl condylus medialis femoris
24. "Skrovlighet på skenben" tuberositas tibiae
25. Nyckelben clavicula
26. "Överarmsbenets trissa" trochlea humeri
27. Olekranon Olecranon
28. Revben costae
29. Skulderblad scapula

Har nu lärt mig alla ben i mitt förra "ben-inlägg", hade tänkt utveckla mig mer och lära mig lite ansiktsben osv. ÅÅH JAG ÄR EN SÅN NÖRD.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0