ETT KÄNSLOLADDAT INLÄGG

Efter många om och men har jag nu valt att göra ett inlägg om mina ätstörningar. Detta är ett väldigt känsligt ämne för mig, men jag känner att jag är skyldig mig själv att lyfta bort den här stenen från hjärtat. Jag ber ingen tycka synd om mig, jag vill bara släppa ut den här berättelsen ur mitt hjärta.
 
Jag antar att det hela började för ungefär 12 månader sedan, då jag var med om en ganska traumatisk händelse (traumatiska händelser kan framkalla ätstörningar). Den kom att påverka mitt liv på många sätt och vis. 
 Dessutom var det mycket press på mig och min kropp under den tiden. Jag fick höra från alla håll och kanter att jag hade fått lite mer "former" och att jag borde träna. Trots att jag var nöjd med min kropp började jag tro på vad dom i min omgivning sa till mig, och jag började utveckla komplex framförallt över min rygg och mage, som jag fortfarande lever med än idag, tyvärr.
 Jag hatade att träna. Det var fruktansvärt tråkigt, och jag hade ofta problem med träningen då det gjorde väldigt ont i kroppen under övningarna (p.g.a. min potentiella diagnos-fibromyalgi). Jag valde att ta en enkel väg ut ur min "tjocka kropp".
 Det började ganska oskyldigt. Jag hörde mig själv säga nej till måltider, trots att jag var hungrig, och väntade flera dagar utan att äta något. Jag sa till alla att det var ett experiment jag höll på med, för att se hur midjemåttet påverkades av mängden mat man åt.
 Jag hade precis flyttat till Karlskoga då men bodde i Arvika under skoldagarna. Jag skulle börja gymnasiet i Karlskoga efter sommaren, och det var då som komplexen verkligen började kicka in. I min gamla klass var jag en utav de smalaste tjejerna, men i den nya staden var alla så smala, med perfekta kroppar och sunda ansikten. Jag skulle gjort vad som helst för att få en sån kropp, och det gjorde jag nästan.
 I slutet av 2012 började jag känna en otrolig ångest när jag åt. Att vara mätt var en förbannelse, och jag var konstant rädd för att bli tjock. Min målvikt sommaren 2012 hade varit 50 kg (=17,3 i BMI), och när jag nådde den genom självsvält någonstans i december blev min målvikt istället 45 kg... Då spårade det rejält.
 Jag visste att det tog alldeles för lång tid att gå ner i vikt med min lilla "diet", så istället för att bara ha ångest efter en måltid gjorde jag något åt det. Med hjälp av den nedersta delen av en röd tandborste kräktes jag efter varje måltid förutom skolluncherna som oftast bestod av sallad eller en liten portion mat som jag visste att jag inte kunde bli mätt på. 
 Jag minns fortfarande vilka låtar jag spelade högt på toaletten så att ingen hemma skulle höra mig hosta och spotta. Jag stannade ofta länge kvar på toaletten så att ögonen skulle få sin normala färg igen efter att tårarna runnit av ansträngningen. Genomsnittligt kräktes jag ungefär 3ggr/dag och vägde mig efter varje gång. Fick jag inte upp all mat jag ätit fick jag hemska tankar som "du borde straffa dig själv, du borde skära dig själv för det här", men jag drog gränsen där, jag tänkte inte gå tillbaka till att skada mig själv på det sättet igen.
 Det hela fick förstås konsekvenser. Jag började tappa hår, fick blåmärken av minsta lilla och var konstant trött då jag vaknade mitt i nätterna av mardrömmar. Ibland tyckte jag även att jag såg hur ögonfärgen bleknade.
 Jag dokumenterade min kropp varje dag genom bilder, och det var inte förän jag tog den här bilden som jag förstod att jag behövde hjälp (ursäkta den lättklädda bilden):
 
Jag började rådfråga min bästa vän, Oscar Nilsson, om hur jag skulle göra. Han bad mig att gå till skolsköterskan, och det gjorde jag, men skolsköterskan skulle vara borta i 2 veckor på semester. Det betydde att jag skulle behöva gå till ungdomsmottagningen för att få hjälp, och jag var rädd. Jag vågade inte gå dit med mina problem. Vad skulle jag säga? Ville jag verkligen ha hjälp? Jag hade ju inte nått min målvikt än, och min hälsa var inte så viktig... Jag skulle lika gärna kunna kollapsa i skolans korridor, sålänge jag var smal...
 Jag gick aldrig till ungdomsmottagningen. Jag fick hjälp i tid, av Oscar och 3 andra killar som visste om min ätstörning. De förklarade för mig att jag aldrig skulle få min drömkropp på det sättet, och att jag bara skulle förstöra mig själv till den punkt då jag inte skulle finnas kvar.
 Det tog ett tag innan jag insåg det själv, att ohälsosamt inte är vackert. Hälsosamt är vackert. 
 Jag kämpar fortfarande för att inte stoppa ner den där röda tandborsten i halsen så fort jag känner mig mätt och tjock, men jag kämpar, och jag tänker inte låta ätstörningarna ta över mina tankar igen.
 
Tack för att ni läste.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jävligt starkt att berätta det!
Kämpa på!

2013-02-03 @ 12:35:46
Postat av: anonym

Kämpa på!!! Du är stark, du är vacker du är unik!

2013-02-03 @ 19:07:04
Postat av: anonym

du är hur fin som helst tjejen!!! En riktig kämpe är du! modigt och starkt av dig att berätta om detta fortsätt att kämpa vidare !

2013-02-03 @ 20:50:41
Postat av: Anonym

Vad stark du är som klarar av att berätta om det här! Jag har lidit av bulimi i tre år och jag skulle aldrig klara av att berätta om min sjukdom för någon. Hoppas jag blir lika stark som dig en dag.

Kämpa på!

2013-02-03 @ 21:23:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0